Nevoile relaționale – Ce sunt ele și cum le satisfacem cu ajutorul comunicării?
Nevoile relaționale – Ce sunt ele și cum le satisfacem cu ajutorul comunicării?
În timp ce mulți oamenii învață din experiența personală și din cărțile de dezvoltare personală modul în care comunicarea formează, menține și pune capăt relațiilor noastre interpersonale, ei nu știu în ce măsură acest lucru are loc.
Comunicarea este mult mai mult decât transmiterea informațiilor.
Schimbul de mesaje și informații este important din mai multe motive, dar nu este suficient pentru a satisface diferitele nevoi pe care le avem ca ființe umane.
Deși conținutul comunicării ne poate ajuta să ne îndeplinim anumite nevoi fizice și instrumentale, ne modelează, de asemenea, identitățile și relațiile noastre în moduri care depășesc cu mult conținutul a ceea ce spunem.
Nevoi instrumentale
Nevoile instrumentale se referă la acele obiective de zi cu zi pe care vrem să le îndeplinim.
Îndeplinirea acestor obiective este un proces continuu, ceea ce înseamnă că mare parte din comunicarea zilnică o alocăm nevoilor instrumentale, cum ar fi: a-i influența pe alții, obținerea informațiilor de care avem nevoie sau sprijin de la alte persoane.
Pentru a satisface nevoile instrumentale, folosim comunicarea strategică.
Politicieni, părinți, manageri, rude și prieteni… cu toții folosesc comunicarea pentru a-i convinge pe alții să contribuie la satisfacerea propriilor nevoi și obiective.
Acest tip de comunicare se concentrează pe interacțiunile noastre interpersonale zilnice. Cercetătorii au identificat multe tactici pe care oamenii le folosesc de obicei în comunicarea pentru obținerea conformității. Pe măsură ce ci tești următoarea listă, sunt sigur că multe dintre aceste tactici îți vor fi familiare.
• Oferirea de recompense. Comunicare pozitivă, prin oferirea de recompense sau rezultate pozitive.
• Amenințarea cu pedeapse. Comunicare negativă, prin amenințarea cu consecințe negative, cum ar fi pierderea de privilegii sau acțiuni în justiție.
• Folosirea expertizei. Sugestii că o persoană „știe mai bine” decât cealaltă pe baza experienței, vârstei, educației sau inteligenței.
• Preferințe personale. Comunicare prietenoasă și de ajutorare pentru a aduce cealaltă persoană într-o dispoziție bună înainte de a-i cere să facă ceva.
• Datorii. Invocarea favorurilor din trecut și indicând că o persoană „este datoare”.
• Altruism. Atunci când o persoană susține că vrea doar „ceea ce este mai bine” și el sau ea caută „binele suprem” al celeilalte persoane.
• Stima. Invocă aprecieri venite de la alții, dacă la persoana respectivă se conformează sau critici dacă persoana respectivă nu se conformează.
Nevoi relaționale
Nevoile relaționale se referă la acele nevoi care mențin legăturile sociale și relațiile interpersonale. Comunicarea pentru a ne satisface nevoile instrumentale ne ajută să funcționăm la mai multe niveluri, dar comunicarea pentru nevoi relaționale ne ajută să realizăm relația socială care este o parte esențială a ființei umane.
Comunicarea satisface nevoile noastre relaționale oferindu-ne un instrument prin care să dezvoltăm, să menținem și să încheiem relațiile.
Pentru a dezvolta o relație, putem folosi comunicarea nonverbală pentru a evalua dacă cineva este interesat să poarte o conversație sau nu, apoi folosim comunicarea verbală pentru a iniția acea conversație.
Este adevarat că învățăm din experiență, dar cei mai multi dintre noi nu avem instrumentele necesare pentru a înțelege și pentru a da sens experienței.
Atunci când învățăm un vocabular specific și dezvoltăm cunoștințe fundamentale despre concepte și teorii de comunicare, putem evolua mult mai eficient.
Simplul fapt de a avea un vocabular pentru a denumi fenomenele de comunicare din viața noastră ne mărește capacitatea de a ne modifica în mod conștient comunicarea pentru a ne atinge obiectivele, de a evita greșelile de comunicare și de a analiza și învăța din greșelile noastre.
De la petrecerea timpului împreună, până la comunicarea prin text, rețele sociale sau față în față, la sărbătorirea realizărilor, la oferirea de ajutor în perioadele dificile, comunicarea reprezintă baza relațiilor noastre.
După cum putem vedea, comunicarea este mult mai mult decât transmiterea informațiilor. Schimbul de mesaje și informații este important din mai multe motive, dar nu este suficient pentru a satisface diferitele nevoi pe care le avem ca ființe umane.
Deși conținutul comunicării ne poate ajuta să ne îndeplinim anumite nevoi fizice și instrumentale, ne modelează, de asemenea, identitățile și relațiile noastre în moduri care depășesc cu mult conținutul a ceea ce spunem.
CONCLUZIA
În viața personală, abilitățile de comunicare ne ajută să menținem relații de calitate.
Îți recomand să citești și articolul despre nevoile de identitate.
Sunt multe lucruri care te vor ajuta să ai relații mai bune și să fii un comunicator mai persuasiv, dar astăzi ai aflat ce sunt nevoile relaționale și cum ne ajută comunicarea să le satisfacem.
Dacă ți-e sete de cunoaștere și vrei să afli mai multe lucruri despre comunicare, abonează-te la newsletterul de pe site. Ai cele mai noi articole la un click distanță. Minim 2 articole, cu tehnici și exemple, în fiecare lună. Sună bine, nu-i așa?
Dacă mă citești pentru prima oară, numele meu este Florin Smeu și de profesie sunt doctor de cuvinte. Fiind pasionat de comunicare, am creat o metodologie cu ajutorul căreia ajut firmele să aibă o comunicare strategică cu piața dar și în interiorul echipei, intersectând neuroștiința cu concepte de comunicare, public speaking, sales și programare neurolingvistică.
Sunt singurul trainer care te învață cum să îți folosești corpul, vocea, dar și ce cuvinte anume să folosești pentru a vinde cu putere mesajul tău, indiferent că vrei să semnezi un contract sau să îți convingi iubita să se uite la meci cu tine.
Practic, ai în permanență control în conversație și alegi în funcție de personalitatea ta, ce tehnici să folosești, din cele pe care le împărtășesc cu tine.
În ultimii 4 ani am lucrat cu peste 800 de oameni, din industrii diferite, inclusiv cu echipa antrenorului de afaceri, Lorand Soares Szasz, așa că nu îți vorbesc din cărți, ci îți spun lucruri testate, care chiar dau rezultate.