Componentele inteligenței emoționale în afaceri
Componentele inteligenței emoționale în afaceri
În unul din articolele trecute ți-am povestit despre cele 5 forme de inteligență. În caz că ai ratat articolul, iată-l aici.
Astăzi însă îți “vorbesc” despre altceva: Componentele inteligenței emoționale în afaceri.
Cei mai de succes oameni de afaceri și cei mai eficienți lideri posedă niveluri ridicate de inteligență emoțională sau un coeficient emoțional (EQ) ridicat, adică abilitatea de a-ți gestiona emoțiile și de a comunica eficient în timp ce empatizezi cu alți oameni și le-ai văzut perspectivele.
Deși IQ-ul tău este în mare parte fix până la vârsta de 16 ani, îți poți îmbunătăți EQ-ul până la 80 de ani. Cool, nu-i așa?
Componentele inteligenței emoționale în afaceri ⤵️
Potrivit psihologului Daniel Goleman, există cinci componente ale inteligenței emoționale:
1.Conștiința de sine – a emoțiilor
2.Auto-reglarea emoțiilor
3.Motivația
4.Empatia (în toate cele 3 forme)
5.Abilități sociale
Toate sunt importante, deși în proporții diferite. În majoritatea cazurilor, așa cum am spus și în articolul despre cele 5 forme de inteligență, inteligența emoțională (EQ) este cea mai importantă.
Componenta esențială a inteligenței emoționale este …
Conștiința de sine presupune identificarea emoțiior, precum și a sursei acestora.
Exemplu: Acum mă simt stresat, pentru că trebuie să trimit raportul pe care mi l-a cerut șeful – săptămâna trecută.
Auto-reglarea e cea crucială, căci mai important decât CE simt este CUM mă comport în continuare?
Dacă nu ești bun la auto-reglare, celelalte patru componente ale EQ nu vor conta. Nu vei fi conștient de tine, nu vei fi motivat, nu vei fi empatic și nu vei avea abilități sociale care să îți permită să stabilești relații bune cu cei din jur.
Pur și simplu, dacă nu îți poți regla propriile comportamente, vei lupta cu inteligența emoțională. Și, de cele mai multe ori, vei pierde.
Când vine vorba de inteligența emoțională, unul dintre primii pași este să fii dispus și capabil să-ți lași orgoliul deoparte. Atunci când ești realmente curios în ceea ce privește perspectiva celeilalte părți și ceea ce o face să se comporte într-un anumite fel, dai dovadă de empatie.
Iar empatia este cea mai bună bază pentru relații autentice, durabile. Dacă vrei să afli mai multe despre Empatia Tactică, citește acest articol.
De ce este atât de greu pasul 2?
Auto-reglarea, trebuie să recunosc, nu este ușoară. Când te auto-reglezi emoțional, te expui și devii vulnerabil. Dar, în același timp, devii și mai conștient, iar abilitățile tale sociale se îmbunătățesc.
Când îți pasă mai mult de partenerul de discuție, este mult mai ușor să pui empatia în prim-planul conversațiilor. Iar pentru asta, ai nevoie de auto-reglare. Cu alte cuvinte, auto-reglarea necesită efort conștient – și mult.
Din acest motiv auto-reglarea atât de dificilă.
Pentru cele mai bune rezultate, trebuie să te străduiești să te transformi în persoana cea mai inteligentă emoțional de pe planetă.
Adevărata cheie pentru a debloca inteligența emoțională
Inteligența emoțională este capacitatea de a-ți influența propriile emoții și de a evalua, a verbaliza și a influența emoțiile celorlalți. De fapt, adevărata cheie pentru EQ este influențarea emoțiilor altor oameni după bunul plac.
Pentru unii oameni, asta sună foarte mult ca o manipulare. Dar există o mare diferență între influență și manipulare și poate fi rezumată într-un singur cuvânt: intenție.
Dacă intenționez să te rănesc, te manipulez. Dacă intenționez să câștigăm amândoi într-un fel sau altul, te influențez.
Acestea fiind spuse, nu există un om pe planetă care să nu se lupte cu auto-reglarea emoțiilor. Toți avem un “breaking point” și toți facem lucruri pe care le regretăm din când în când. Altfel zis, cu toții avem deturnări emoționale – dar acesta e un subiect pentru altă discuție.
Dar cei mai buni oameni de afaceri – cei care au stăpânit EQ – pot intra în starea de flux (adică „zonă de competență inconștientă”) și pot experimenta un moment profund de claritate în care o pot citi pe cealaltă persoană ca pe o carte.
Când se întâmplă acest lucru, ei pot determina ce simte omologul lor, ce îl/o motivează și ce va fi nevoie pentru a influența.
CUM să profiți la maximum de inteligența emoțională
Data viitoare când întâlnești un obstacol în calea unui acord, îl poți depăși înțelegând emoțiile din spatele comportamentului interlocutorului.
Odată ce poți verbaliza acele emoții și exersa Empatia Tactică, motivația de a acționa, susținută de abilitățile sociale ar trebui să urmeze. Trebuie doar să fii conștient de ceea ce faci.
Primul pas pentru utilizarea eficientă a EQ în afaceri este să înțelegi cele cinci componente ale sale și de ce auto-reglarea este cea mai importantă. Apoi, uită pentru moment de IQ și concentrează-te numai pe empatie și înțelegere.
În acest moment, înțelegi de ce componentele inteligenței emoționale sunt esențiale în afaceri, dar și în viața de zi cu zi.
Acum este timpul să-ți dai seama de propriile emoții, declanșatorii acestora, să exersezi auto-reglarea emoțiilor și să fii motivat să influențezi oamenii folosind empatia.
Sunt multe lucruri care te vor ajuta să ai relații mai bune și să fii un comunicator mai persuasiv, dar astăzi ai aflat care sunt componentele inteligenței emoționale în afaceri.
Dacă ți-e sete de cunoaștere și vrei să afli mai multe lucruri despre comunicare, abonează-te la canalul meu de youtube, pagina de Linkedin, Facebook, Instagram sau intră pe site și vei avea cele mai noi articole la un click distanță. Minim 2 articole, cu tehnici și exemple, în fiecare lună. Sună bine, nu-i așa?
Dacă mă citești pentru prima oară, numele meu este Florin Smeu și de profesie sunt doctor de cuvinte. Fiind pasionat de comunicare, am creat o metodologie cu ajutorul căreia ajut firmele să aibă o comunicare strategică cu piața dar și în interiorul echipei, intersectând neuroștiința cu concepte de comunicare, public speaking, sales și programare neurolingvistică.
Sunt singurul trainer care te învață cum să îți folosești corpul, vocea, dar și ce cuvinte anume să folosești pentru a vinde cu putere mesajul tău, indiferent că vrei să semnezi un contract sau să îți convingi iubita să se uite la meci cu tine.
Practic, ai în permanență control în conversație și alegi în funcție de personalitatea ta, ce tehnici să folosești, din cele pe care le împărtășesc cu tine.
În ultimii 4 ani am lucrat cu peste 800 de oameni, din industrii diferite, inclusiv cu echipa antrenorului de afaceri, Lorand Soares Szasz, așa că nu îți vorbesc din cărți, ci îți spun lucruri testate, care chiar dau rezultate.